Välkommen till postpolitikens centrum

valkommentill

I lördagens VK kunde läsarna ta del av en egendomlig annons. Tryckt över en helsida fanns där en text i gränslandet mellan debattartikel och reklamtext med rubriken ”Välkommen till händelsernas centrum”, signerad: ”Vi som jobbar i Umeå centrum”. Efter signaturen anges att annonsen producerats ”med stöd av” Umeå Kommun, Upab och Visit Umeå.

Den korta insändarlika texten bär såväl subjektiva värderingar som politiska budskap kring den omvandling som sedan några år pågått i stadskärnan. Avsändaren menar att staden, i och med omvandlingen, blir ”finare, säkrare och trevligare”. De beskriver därefter sig vilja ha ett ”levande centrum med attraktiva butiker, trevliga caféer och restauranger, fler evenemang på gator och torg, vackra platser att mötas på och ett myller av människor”. Texten avslutas med att använda en vanligt förekommande halmdocka; att ”alternativet till en stad i förändring är så oerhört mycket sämre”.

För den som hängt med i turerna här i Umeå är sammanhanget för denna intervention tydligt.

Centrumomvandlingen har de senaste åren åtföljts av en lång rad mer eller mindre infekterade debatter och konflikter. Medborgare har ifrågasatt för vem det nya Umeå egentligen byggs. Frågor gällande omvandlingens demokratiska förankring har återkommande lyfts. Förändringens estetik har stötts och blötts. Och de kommunekonomiska prioriteringarna har många gånger kritiserats.

Kort sagt kan man konstatera att det råder väldigt delade meningar bland Umeåborna om en rad stora och små frågor kopplade till riktningen på stadens pågående omdaning.

På sistone har även en annan sak blivit tämligen tydlig. För likväl som det byggs och tillkommer verksamheter i Umeås centrum, så försvinner i rask takt andra. Tidigare har diskuterats hur mindre kulturinstitutioner i och med omvandlingen trängts ut ur centrum, men nu märks också en liknande tendens bland småföretag i detaljhandeln och restaurangnäringen. Vi ser både hur verksamheter tvingas bort i kölvattnet av stigande hyror och hur andra raskt sett sin omsättning vika neråt – i synnerhet sedan etableringen av den externa handelsplatsen på Söderslätt.

Lördagens tidningsannons är alltså självfallet ett försök att bemöta denna situation genom att argumentera för omvandlingens förtjänster. Men, frågar sig vän av ordning, vem ligger bakom den? Avsändaren ”Vi som jobbar i Umeå centrum” ger annonsen karaktären av ett upprop från just gruppen i fråga. I Umeå centrum arbetar dock närmare 8000 personer. Hur har avsändaren förankrat de värderingar och ställningstaganden som här torgförs som representerande gruppen i fråga?

Hos mig infinner sig hämed en följdfråga: Är det Umeå kommuns uppdrag att ta ställning för en viss position i en rad debatter genom att stödja denna med annonsplats? Självklart inte, vill jag hävda. Vill centrumanställda bilda upprop till försvar för en viss ideologiskt motiverad stadsplanering så får de göra det på samma villkor som alla andra kommunmedborgare.

Men ärligt nu. Jag tror, tyvärr, inte att ”vi som jobbar i Umeå centrum” överhuvudtaget ligger bakom annonsen, debattartikeln eller vad vi nu ska kalla den. Bekymmersamt är det hur som helst att Umeå kommun står som en av avsändarna. Våra kommunala tjänstemän ska inte ta ställning i politiska debatter å medborgarnas vägnar. Det hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

Avslutningsvis tycker jag personligen, som jobbande i utkanten av Umeå centrum, att exempelvis en förändring med jämlikhetskapande och demokratisering i fokus är ett bättre alternativ än den pågående nyliberala centrumomvandlingen. Vi ses!

Leave a Reply